NEW!Incredible offer for our exclusive subscribers! Read More
Lifestyle

De invloed van lezen op taalontwikkeling

4 Minuten lezen

Hoe boeken de hersenen van kinderen transformeren

Vorige week hoorde ik mijn dochtertje van vier tegen haar pop zeggen: “Je hoeft niet teleurgesteld te zijn, Bella. We gaan straks wel buiten spelen.” Teleurgesteld? Waar heeft ze dat woord geleerd? Uit de kinderboeken die we samen lezen! Lezen heeft een enorme invloed op hoe kinderen hun taal ontwikkelen. Het gaat veel verder dan alleen nieuwe woorden leren. Door regelmatig te lezen of voorgelezen te krijgen, ontwikkelen kinderen een rijke woordenschat, begrijpen ze complexe zinsbouw en leren ze emoties onder woorden brengen. Onderzoek wijst uit dat kinderen die veel exposure hebben aan boeken, gemiddeld 30% meer woorden kennen dan leeftijdsgenootjes die weinig lezen. Maar het gaat om meer dan cijfers. Ik zie het elke dag: kinderen die veel lezen, praten anders. Ze gebruiken genuanceerde woorden, kunnen beter uitleggen wat ze bedoelen en hebben meer zelfvertrouwen in hun communicatie.

Woordenschat die explosief groeit door verhalen

Als ik kijk naar het verschil tussen mijn zoon die veel leest en zijn vriendje dat vooral games speelt, dan is dat verschil enorm. Mijn zoon gebruikt woorden zoals “onverwacht”, “telkens” en “plotseling” alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Zijn vriendje kent die woorden niet eens. Dat komt omdat kinderboeken veel gevarieerder taalgebruik bevatten dan dagelijkse gesprekken. Wij volwassenen gebruiken in gewone gesprekken maar een beperkt aantal woorden. Steeds dezelfde bijvoeglijke naamwoorden, dezelfde werkwoorden. Boeken introduceren woorden die je normaal niet gebruikt. “Adembenemend”, “verbijsterd”, “opgetogen”. Kinderen pikken deze woorden automatisch op. Ze horen ze in context en snappen wat ze betekenen zonder dat je het hoeft uit te leggen. Hun passieve woordenschat groeit eerst, later gaan ze die woorden ook actief gebruiken. Mijn nichtje van vijf zei laatst dat ze “dolgraag” naar de speeltuin wilde. Dolgraag! Dat leerde ze uit een prentenboek.

Zinsbouw die complexer wordt door lezen

Gewone gesprekken bestaan vaak uit korte, simpele zinnetjes. “Ga je mee?” “Dat is leuk.” “Kijk eens daar.” Kinderboeken gebruiken veel complexere zinnen met bijzinnen, voorzetsels en mooie beschrijvingen. “Toen de kleine muis door het donkere bos liep, hoorde hij plotseling een vreemd geluid achter de dikke eikenboom.” Zulke zinnen hoor je nooit in normale gesprekken! Door deze zinnen te horen, ontwikkelen kinderen gevoel voor taalstructuur. Ze leren hoe je informatie kunt combineren in één zin, hoe je spanning opbouwt met woordvolgorde, hoe je details toevoegt zonder onduidelijk te worden. Mijn zoon van zes vertelt nu al verhalen met prachtige, uitgebreide zinnen. Niet omdat ik hem grammatica heb geleerd, maar omdat hij die structuren heeft gehoord in de honderden verhalen die we samen hebben gelezen. Hij imiteert onbewust wat hij hoort in boeken. Dat is veel effectiever dan taalles op school.

Abstracte begrippen die tastbaar worden

Emoties, tijd, ruimte: dit zijn lastige concepten voor kinderen. Hoe leg je uit wat “teleurgesteld” betekent? Of “vroeger”? Of “ver weg”? Kinderboeken maken abstracte begrippen concreet door ze in verhalen te plaatsen. Als de hoofdpersoon teleurgesteld is omdat zijn verjaardag niet doorgaat, dan snappen kinderen wat teleurgestelling inhoudt. Ze zien de gevolgen, voelen mee met het personage. “Vroeger” wordt duidelijk als oma vertelt over haar kindertijd. “Ver weg” krijgt betekenis als de prinses moet reizen naar een land achter zeven bergen. Verhalen geven abstracte woorden een emotionele lading die kinderen onthouden. Mijn dochter weet precies wat “heimwee” betekent sinds we het boek over het konijntje hebben gelezen dat zijn mama miste. Ze heeft het woord gekoppeld aan een gevoel. Dat vergeet ze nooit meer. Lezen helpt kinderen om hun gevoelswereld onder woorden te brengen en complexe ideeën te begrijpen.

Communicatievaardigheid die versterkt wordt

Kinderen die veel lezen, worden betere communicatoren. Ze leren hoe je een verhaal opbouwt, hoe je spanning creëert, hoe je details toevoegt die een verhaal interessant maken. Mijn zoon vertelt tegenwoordig prachtige verhalen over zijn schooldag. Niet alleen: “Het was leuk.” Maar: “Eerst waren we aan het voetballen en toen viel Siem in de modder en we moesten allemaal lachen, maar hij vond het niet erg want hij houdt van modder.” Hij heeft geleerd hoe je een verhaal vertelt door naar verhalen te luisteren. Kinderen die lezen, stellen ook betere vragen. Ze zijn nieuwsgieriger, willen dingen uitzoeken, durven te vragen als ze iets niet begrijpen. Hun actieve woordenschat groeit doordat ze woorden durven te gebruiken. Ze zijn minder bang om iets verkeerd te zeggen omdat ze door lezen zoveel verschillende manieren hebben gehoord om iets uit te drukken. Communicatie wordt een spel in plaats van een angst.

De kritieke periode voor taalontwikkeling

Tussen de geboorte en zes jaar ontwikkelen kinderhersenen zich razendsnel op taalgebied. In deze periode leggen ze de basis voor hun hele verdere taalontwikkeling. Wat ze nu leren, nemen ze hun hele leven mee. Daarom is het zo belangrijk om in deze periode veel te lezen. Hun brein is als een spons die alles opzuigt. Woorden, zinsbouw, verhaalstructuren: het gaat er allemaal in. Later wordt het veel moeilijker om deze basis nog bij te spijkeren. Ik zie het bij kinderen die pas op latere leeftijd veel gaan lezen. Het gaat wel, maar langzamer. Hun hersenen zijn al meer vastgeroest in bepaalde patronen. Bij Sazo Kids & Co zag ik laatst een mama die kinderboeken kocht voor haar baby van zes maanden. “Is dat niet veel te vroeg?” vroeg iemand. Nee! Die baby hoort de klanken, het ritme van de taal, de melodie van verhalen. Elk boek dat je voorleest in die kritieke periode, is een investering in hun taalvermogen.

Praktische tips voor maximale taalwinst

Hoe zorg je ervoor dat lezen optimaal bijdraagt aan taalontwikkeling? Begin zo vroeg mogelijk, ook al kan je kind nog niet praten. Lees elke dag, al is het maar tien minuten. Kies gevarieerde kinderboeken: grappige verhalen, informatieve boeken, poëzie, sprookjes. Elk genre draagt anders bij aan taalontwikkeling. Praat over wat je leest. Stel vragen, leg nieuwe woorden uit, laat je kind voorspellen wat er gaat gebeuren. Lees met expressie, gebruik verschillende stemmen voor verschillende personages. Dat maakt taal levendig en onvergetelijk. Laat oudere kinderen ook zelf lezen, maar blijf voorlezen. Voorlezen kan met moeilijkere boeken die ze zelf nog niet kunnen lezen. Hun oren kunnen meer aan dan hun ogen. Een goede kinderwinkel heeft personeel dat kan adviseren over welke boeken geschikt zijn voor welke leeftijd en welke doelen je hebt. Investeer in kwaliteitsboeken met rijke taal en mooie illustraties. Goedkope boekjes met simpele zinnetjes dragen minder bij aan taalontwikkeling.

Gerelateerde berichten
Lifestyle

Amsterdam verkennen: Hoe deze wereldstad de wereld verandert

6 Minuten lezen
Amsterdam is een levendige, bruisende stad die de wereld verandert. Met zijn prachtige grachten, prachtige architectuur en prachtige kunst en cultuur is…
Lifestyle

Waarom bestaan sauna's uit zoveel hout?

2 Minuten lezen
Je stapt uit de auto voor het gebouw met de houten gevelbekleding. Het hout aan de buitenkant maakt je helemaal enthousiast, want…
Power your team with InHype
[mc4wp_form id="17"]

Add some text to explain benefits of subscripton on your services.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *